Afgelopen jaar volgde Kik, onze Finance & BI specialist, de cursus Schuldhulpverlening. Tijd voor taart want onlangs behaalde hij zijn certificaat! We zijn benieuwd naar zijn ervaring.
Waarom heb je gekozen voor Schuldhulpverlening?
“Eigenlijk omdat het me gewoon heel interessant leek. Je kunt echt iets voor mensen en de maatschappij betekenen en mensen op een andere manier helpen.”
Welke inzichten heb je opgedaan?
“Je kunt echt heel snel in de schulden komen en ontzettend lang bezig zijn om er uit te komen. Er heerst een taboe en veel schaamte over het hebben van schulden, maar zo veel mensen hebben schulden. Natuurlijk zijn er wel veel verschillende gradaties in soorten schulden.”
Welke vaardigheden of tools heb je geleerd?
“Ik heb nog meer geleerd over budgetteren, budget coaching en budgetbeheer. Het bevestigt nogmaals hoe belangrijk het is dat je onderaan de streep goed uitkomt. Nu ben ik dagelijks met administratieve werkzaamheden bezig, dus weet ik hoe belangrijk het is dat je je administratie op orde hebt.”
Hoe heb je de combinatie werken en leren ervaren?
“Het was voor mij heel goed te combineren. Naast vier dagen werken kon ik me één dag per week volledig focussen op de cursus. Er vond één fysieke toets plaats en één dag waarin communicatievaardigheden in de praktijk getoetst werden.”
Waarom vind je Schuldhulpverlening belangrijk binnen het vakgebied?
“Het zou mooi zijn wanneer je kan voorkomen dat mensen (nog verder) in de problemen raken. Ik vind het vooral belangrijk dat mensen hulp vragen en zich niet schamen. Hulp kan je namelijk altijd krijgen!”