De mode-industrie kan er al een tijd niet meer omheen: de industrie moet overstappen op een duurzame en circulaire productie. Maar hoeveel stappen worden er al gezet in deze sector? De EU heeft in 2022 de strategie voor duurzaam en circulair textiel gepubliceerd. Daarin staat een belangrijke pijler: het productpaspoort invoeren. Dit zou moeten zorgen voor meer informatie, transparantie en een circulaire sector.
Als je als consument nu een kledingstuk koopt, weet je niet altijd met zekerheid waar het kledingstuk van gemaakt is en hoe de kleding is geproduceerd. Welke processen heeft het doorlopen en wat is de impact hiervan op het milieu? De modesector staat nog voor een grote uitdaging om duurzame en circulaire stappen te zetten in het productieproces en volledige transparantie te tonen. De EU is van mening dat dit voor een groot deel bereikt kan worden met een productpaspoort.
Het doel is dat elk modeartikel een digitaal paspoort krijgt. Dit digitale paspoort kan door de hele keten worden ingezet en gebruikt. In het paspoort kunnen producenten de samenstelling van een product vastleggen. Het is dan op een eenvoudige manier mogelijk om alle gegevens van a tot z terug te vinden. Hierdoor kunnen recyclingbedrijven inzien of een kledingstuk behandeld is met chemicaliën. Zonder die informatie kunnen ze het namelijk niet recyclen. Consumenten kunnen met een QR-code ontdekken welke weg het kledingstuk heeft afgelegd. Dat zorgt voor meer bewustwording en vertrouwen.
In het plan van de EU staat vermeld dat het productpaspoort in 2026 geïmplementeerd moet zijn. Het is een grote klus voor de modesector om alle data te verzamelen en in te voeren. Uiteindelijk kan dit echter een grote bijdrage leveren aan het verduurzamingsproces binnen de keten.
Tegenwoordig hebben steeds meer kledingmerken circulariteit hoog in het vaandel staan. Bedrijven werken op diverse manieren aan een circulair proces. Een aantal merken zijn hierin koplopers. Zo is het de missie van MUD Jeans om de vervuilende mode-industrie te veranderen. Zij zijn het eerste circulaire denim merk in de wereld. De spijkerbroeken van MUD Jeans worden allemaal gerecycled. Hierdoor is het productieproces duurzamer en belanden er minder spijkerbroeken op de afvalhoop. Daarnaast is er ook op andere vlakken winst te behalen. Zo heeft Omoda een nieuwe retourstroom. Bij Omoda kun je textiel inleveren en dit geven zij vervolgens in samenwerking met Drop & Loop een tweede leven. Het textiel dat je bij Omoda inlevert, wordt gerecycled en omgetoverd tot bijvoorbeeld een shopper of nieuwe kleding.
Niet alleen de modesector moet ingrijpende veranderingen doorvoeren, ook de consument heeft invloed op een circulaire mode-industrie. Consumenten kunnen een weloverwogen aankoop doen. Door de samenstelling van een kledingstuk goed te bekijken en na te gaan welke waarden een bedrijf hanteert, kun je bewuste keuzes maken bij de aanschaf van kleding. Daarnaast is het natuurlijk ook goed om oude kleding een tweede leven te geven of zelf tweedehands artikelen te kopen. Dit kan ook online via een platform voor tweedehandskleding, bijvoorbeeld via Vinted.
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
__cfruid | session | Cloudflare sets this cookie to identify trusted web traffic. |
_GRECAPTCHA | 5 months 27 days | This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks. |
ARRAffinity | session | ARRAffinity cookie is set by Azure app service, and allows the service to choose the right instance established by a user to deliver subsequent requests made by that user. |
ARRAffinitySameSite | session | This cookie is set by Windows Azure cloud, and is used for load balancing to make sure the visitor page requests are routed to the same server in any browsing session. |
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
OptanonConsent | 1 year | OneTrust sets this cookie to store details about the site's cookie category and check whether visitors have given or withdrawn consent from the use of each category. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
TawkConnectionTime | session | Tawk.to, a live chat functionality, sets this cookie. For improved service, this cookie helps remember users so that previous chats can be linked together. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
_calendly_session | 21 days | Calendly, a Meeting Schedulers, sets this cookie to allow the meeting scheduler to function within the website and to add events into the visitor’s calendar. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_3RTBHC7X3W | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_gtag_UA_202026634_1 | past | Set by Google to distinguish users. |
_gcl_au | 3 months | Provided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
test_cookie | 14 minutes | The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
m | 2 years | No description available. |
twk_idm_key | session | No description |
WFESessionId | session | No description available. |