2020 zat bomvol verandering. De huidige pandemie die onze wereld rondspookt, zorgt er nog altijd voor dat we anders leven dan we gewend zijn. We nemen de gehele samenleving keer op keer onder de loep waarbij steeds meer opmerkwaardige feiten naar boven drijven.

Eén daarvan is de drang naar een nieuwe, verbeterde manier van ondernemen. Onze economieën zijn inmiddels zo groot geworden, dat er gekeken moet worden naar een alternatief voor de huidige lineaire wijze, namelijk circulair. Een circulaire economie is een economie waarbij de focus ligt op duurzaam productontwerp. Goederen worden ontworpen met de bedoeling langdurig gebruikt te kunnen worden, door middel van methodes zoals demontage, hergebruik en recycling. Met alsmaar verder ontwikkelende technologieën wordt er steeds meer mogelijk om deze methodes in te zetten in een breed netwerk. Een netwerk die open staat voor positieve verandering en het creëren van meer waarde.

Maar wat zijn eigenlijk de factoren die deze transitie stimuleren? En waarom gaan steeds meer bedrijven deze transitie ook aan? We benoemen hieronder een aantal redenen waarom ze dat nou precies doen.

  1. Schaarste. Wellicht de belangrijkste factor waarom steeds meer bedrijven overstappen op circulair ondernemen. Het blijkt alsmaar moeilijker te worden om natuurlijke grondstoffen uit de grond te verkrijgen, wat betekent dat ook de kosten daarvan omhooggaan. Sectoren worden geleid door organisaties die deze grondstoffen kunnen krijgen, en dat worden er steeds minder.
  2. Politiek. Een circulaire economie komt steeds vaker voor op de politieke agenda van de Europese overheden. In veel landen is het zelfs op bepaalde gronden al meegenomen in de wet. Wanneer de politiek het bespreekt en ook daadwerkelijk doorvoert, is dit een indicator van urgentie. Bedrijven kunnen beslissen om circulariteit alvast te omarmen voordat ze straks daartoe verplicht worden.
  3. Verbeterde productwaarde. Wanneer je als bedrijf een circulair proces inzet, kan dit ervoor zorgen dat je nieuwe producten of diensten kan ontwikkelen die meer met anderen concurreren dan bij een lineaire economie. Flexibiliteit creëert juist waarde.
  4. Minder kosten. Door minder materiaal te gebruiken, materialen te hergebruiken, en afval te verminderen, bespaar je als bedrijf veel kosten. Andere voordelen zijn ook een korter productieproces en minder lange afstand logistiek.
  5. Verbeterde merkwaarde. Circulaire organisaties worden gezien als innovatief door klanten. Dit is een moment om met je klanten te verbinden naast alleen de verkoop, wat zorgt voor een betere klantenbinding maar ook voor nieuwe manieren van inkomen.
  6. Netwerkinitiatieven. Wellicht het grootste voordeel van circulair ondernemen, is de vergrote mogelijkheid tot samenwerking binnen een waardeketen. Door co-creatie stimuleren we de uitwisseling van innovatie en kennis. Samen werken baant allerlei nieuwe wegen voor jouw bedrijf.

En? Heb jij de term ‘circulaire economie’ ook al eens voorbij horen komen? Op ons platform kun je je gerust nog even verder inlezen over hoe deze innovatieve vorm van ondernemen ook jouw bedrijf naar een compleet nieuw level kan tillen.